Z cyklu „Antropologiczne poznawanie świata”, wykład Piotra Wnuka – „Animizm oraz ludowe zwyczaje i przesądy rdzennej ludności Laosu”
Z cyklu „Antropologiczne poznawanie świata”, zapraszamy na wykład Piotra Wnuka – „Animizm oraz ludowe zwyczaje i przesądy rdzennej ludności Laosu”.
„Opowiem o swoich trzech podróżach do Laosu. Pokażę codzienne życie animistycznych społeczności zamieszkujących laotańskie wioski, w których pomieszkiwałem. Odpowiem na pytanie: dlaczego nie można zapukać do czyjegoś domu? Wspomnę, w jaki sposób szaman może odpędzić nadciągające nieszczęście. Powiem – kiedy i w jakim celu składa się ofiarę z byka? Nadmienię, jak smakują czerwone mrówki oraz wspomnę o ich leczniczym zastosowaniu. Opowiem też o wspaniałej laotańskiej kawie z płaskowyżu Bolaven.
Scharakteryzuję Akha, zamieszkujących dystrykt Oudomxay oraz Sing, który znajduje się przy granicy z Chinami. Kobiety z tej grupy etnicznej cechują się różnorodnymi i wielobarwnymi strojami oraz efektownymi nakryciami głowy. Powiem, na czym polega test jajka, gdy Akha chcą wybudować wioskę. Wspomnę także, jakie mają znaczenie bramy wraz z totemami, które znajdują się przy wjeździe i wyjeździe z wioski. Lokalne wierzenia i rytuały są ważną częścią codziennego życia tej społeczności.
Opowiem też o rdzennych mieszkańcach innych grup etnicznych zamieszkujących Laos oraz o ich animistycznych wierzeniach. Zdradzę, skąd pochodzi nazwa kraju i od jakiego wywodzi się… warzywa. Pokażę, jak wytwarza się materiały tkane na krośnie. Powiem także, z jakiej grupy etnicznej pochodzą kobiety, które stosują technikę batikową przy produkcji ubrań.
Unaocznię, jaki wpływ ma chińska ekspansja inwestycyjna na codzienne życie wioskowych społeczności. Opowiem, jakie szanse i zagrożenia niesie za sobą budowa hydroelektrowni, które znajdują się na rzece Nam Ou (dopływ Mekongu przepływający przez prowincje Phongsaly i Luang Prabang)”.
Piotr Wnuk – pasjonat podróży przemierzający świat autostopem, lokalnym transportem, motorem, rowerem lub na piechotę. Do tej pory odwiedził 40 krajów (m.in. Laos, Birmę, Kambodżę, Wietnam, Tajlandię, Japonię, Iran, Liban, Maroko, Nową Zelandię, Norwegię, Bałkany). Szuka miejsc, w których można uzyskać wiedzę o kulturze odwiedzanego kraju oraz jego historii. Próbuje poznać i zrozumieć otaczający go świat.